Het Duitse mediaconcern Axel Springer, uitgever van de kranten Bild en Die Welt, heeft iets minder winst behaald in het afgelopen kwartaal, vooral door een verdere terugloop van de printverkopen.

De operationele winst, exclusief bijzondere posten, daalde met 0,4 procent tot 171,6 miljoen euro, maakte Axel Springer woensdag bekend. Dat was boven de verwachtingen van analisten. De winstdaling werd volgens het bedrijf beperkt door een groei bij de divisie digitale media. Dit bedrijfsonderdeel is inmiddels goed voor 40 procent van de totale omzet en 45 procent van de winst.

De totale omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 823,7 miljoen euro, 0,9 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Axel Springer handhaaft de verwachting dat de operationele winst dit jaar tot 9 procent lager uitpakt. De omzet groeit in heel 2013 met minder dan 5 procent.

Transformatie naar digitaal mediabedrijf

Axel Springer heeft als doel om een toonaangevend digitaal mediabedrijf te worden. Vorige maand maakte het bedrijf de verkoop bekend van zijn regionale kranten, 5 televisiegidsen en 2 vrouwenbladen. Die deal levert Axel Springer 920 miljoen euro op.

De kranten, Berliner Morgenpost en Hamburger Abendblatt, en tijdschriften worden met ingang van 1 januari verkocht voor een totale prijs van 920 miljoen euro. Daarvan ontvangt Axel Springer 660 miljoen euro bij de afronding van de deal, uiterlijk op 30 juni 2014. De rest wordt gefinancierd via een lening van de verkopende partij.

Funke en Axel Springer zetten bovendien een samenwerkingsverband op voor de distributie en marketing van geprinte en digitale media. Volgens Axel Springer vormen de deals een belangrijke stap in de poging om een toonaangevend digitaal mediabedrijf te worden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl